NIPT: aanvraagproces verbeteren
Het traject van NIPT-aanvraag tot -uitslag is een ingewikkeld proces. Soms blijkt er iets mis te gaan bij de aanvraag van de NIPT. Een zwangere krijgt bijvoorbeeld het aanvraagformulier van een andere zwangere vrouw mee of twee zwangeren krijgen hetzelfde formulier mee. Naast dat dit een datalek is van persoonsgegevens, kan dit ernstige consequenties hebben voor deze zwangeren als zij hierdoor een verkeerde uitslag ontvangen.
Om zorginstellingen te laten profiteren van elkaars (positieve) ervaringen, zijn we op zoek naar praktijken die ervaring hebben met een goede werkwijze rond het NIPT-aanvraagproces en het veilig en zorgvuldig verstrekken van de NIPT-aanvraagformulieren. We zijn onder andere geïnteresseerd in: welke werkafspraken of welk werkproces heeft u binnen uw zorginstelling bij de NIPT-aanvraag en welke tips kunt u geven ten aanzien van de uitgifte van NIPT-aanvraagformulieren? Daarnaast zijn we ook op zoek naar praktijken die het NIPT-aanvraagproces lastig vinden. Graag vernemen wij van hen wat zij lastig vinden en waarmee zij geholpen zouden zijn.
Bent u bereid informatie over de werkwijze NIPT-aanvragen binnen uw organisatie met de Regionale Centra te delen, stuur dan een bericht aan: contact@spsnh.nl